Textus: 2Kir 4,1-7
„Történt egyszer, hogy a próféták közösségéből az egyik próféta meghalt. Az özvegye Elizeushoz fordult, és elpanaszolta: „Uram, tudod, hogy a férjem, a te szolgád tisztelte és félte az Örökkévalót. Azonban meghalt, és adósságot hagyott ránk. A hitelezője pedig most a két fiamat akarja elvinni, hogy adósrabszolgái legyenek, mivel nem tudom kifizetni a férjem tartozását.” 2 Elizeus ezt kérdezte: „Hogyan tudnék segíteni rajtatok? Mi van a házadban?” „Nincs egyebem, csak egy korsó olaj” — válaszolta az asszony. 3 „Jól van — mondta Elizeus —, akkor menj haza, és kérj kölcsön a szomszédaidtól mindenféle üres edényeket, amennyit csak tudsz! 4 Azután zárkózz be a házadba a fiaiddal együtt, és töltsd meg az üres edényeket a korsódból! Amelyik megtelt, azt állítsd félre.” 5 Az asszony így is tett. Bezárkózott a fiaival együtt, akik a keze alá adogatták az edényeket, ő meg sorra megtöltötte valamennyit. 6 Amikor már mind megtelt, mondta a fiának: „Add ide a következő üres korsót!” „Nincs több, már mind megtelt” — felelte az. Ekkor a korsóból sem folyt tovább az olaj. 7 Az asszony ekkor visszament az Isten emberéhez, Elizeushoz, és elmondta, mi történt. Ő pedig ezt tanácsolta: „Eredj, add el az olajat, és fizesd ki a tartozást. Ami marad, abból meg élhettek a fiaiddal együtt.”
Bevezetés
Amikor az ember szeretne valamit, azt általában azonnal akarja. Nem szeretünk várakozni. Pedig a Prédikátor 3,1-ben azt mondja, hogy „Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak.” Ideje van a születésnek, a meghalásnak, a vetésnek és az aratásnak. Mindennek rendelt ideje van.
Most, amikor olyan száraznak, élettelennek tűnik minden, most is valaminek az ideje van. Nincs olyan, hogy tétlen idő. Amikor learatja a gazda a gabonát, ott nem ér véget a munka, nem ér véget az idő, az aratás után, valami másnak lesz ideje. Ideje lesz a föld újbóli bemunkálásának, a gépek karbantartásának. Az előbbi igaszakaszt tanulmányozva is egy élethelyzetet látunk. Az emberi életnek olyan szakasza, ami egyben krízist is jelent.
A próféta meghalt
- prophétész (gör.): Istentől meghívott, az Ő akaratát közvetítő személy. - A szó a gör. prophanai, „valakinek a színe előtt szólni”, „valaki helyett szólni” szóból származik, ami annyit jelent: Isten nevében a tőle kapott, múltra, jelenre és jövőre vonatkozó parancsot másokkal közölni.
- A próféta hiánya azt jelenti, hogy nincs, aki közölje Isten akaratát
- A férfi/férj a család papja (imádkozik), királya (gondoskodik), prófétája (üzenete hordoz)
- Ha nincs férfi/férj - Az egyedül maradt család/nép kiszolgáltatottá válik az ellenségnek
Adósságot hagyott hátra
- A Biblia több mint 85 esetben beszél az örökségről
- Az örökség – jogi fogalom, törvényi szabályozása van (kultúránként változó)
- Van szellemi és van materiális örökség – mit hagysz hátra? (zsidó örökösödési szabályok: elsőszülöttségi jog – 2/3+ a család szellemi, vallási vezetése)
- Az örökség befolyással van a generációkra
Az özvegy segélykiáltása Elizeushoz
- A gyászoló özvegy fájdalmát tovább növeli a behajtó, aki nincs tekintettel se emberre, se Istenre – a férje elvesztése mellett, most a két fiát is elakarják venni. Ha ez bekövetkezik, az özvegyasszony belehal.
- Az özvegyasszony Isten emberéhez kiált segítségért, Elizeushoz – Te kihez kiáltasz?
- Mit ad Elizeus? Ugyan azt, amit Péter és János az ékes kapunál (Apcsel 3,6)
A hitelező/rabszolgatartó – fenyegetése
- 2024-ben több mint 2500 család házát árverezték el – ez a családokat nyomorba dönti – a Sátán azért jött, hogy öljön („A tolvaj nem egyébért jő, hanem hogy lopjon és öljön és pusztítson; én azért jöttem, hogy életök legyen, és bővölködjenek.” Jn 10,10).
- Péld 22,7 „A gazdag a szegényeken uralkodik, és szolgája a kölcsönvevő a kölcsönadónak.”
- Ha van kölcsönöd az a szabadságodban korlátozott vagy
Mi van a te házadban? – „csak egy korsó olaj”
- Minden embernek van valamije, amit Isten használni tud
- Vizsgáld meg, hogy neked mid van
- Az ember sokszor csak az akadályokat látja – miért?
- Amid van, azt fejleszteni is tudod
Elizeus tanácsa: „akkor menj haza, és kérj kölcsön a szomszédaidtól mindenféle üres edényeket, amennyit csak tudsz! 4 Azután zárkózz be a házadba a fiaiddal együtt, és töltsd meg az üres edényeket a korsódból! Amelyik megtelt, azt állítsd félre.”
- Ez az OCM alap üzenete: „gyűjts edényeket!”
- Az edény mi magunk vagyunk – más-más elhívással (általános+speciális) - rendeltetésük van, más-más anyaga (2Tim 2,20)
- Az edény a körülötted lévő emberek – mit látnak belőlünk?
- Az edények különböző állapotúak – koszos, repedezett, törött – törődnünk kell velük.
- Az edény gyűjtés alapja tanítványozás
- „zárkózz be a házadba” – Mt 6,6 „Te pedig a mikor imádkozol, menj be a te belső szobádba, és ajtódat bezárva, imádkozzál a te Atyádhoz, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon néz, megfizet néked nyilván”
„Add ide a következő üres korsót!” „Nincs több, már mind megtelt”
- Az olaj addig folyik, ameddig „igény van rá” – Zsolt 105,4 „Kivánjátok az Urat és az ő erejét; keressétek az ő orczáját szüntelen.”
- Ha nincs edény, nincs kibe fektetni – Ez 22,30 „És keresék közülök valakit, a ki falat falazna, és állana a törésen én előmbe az országért, hogy el ne pusztítsam azt; de senkit nem találék.”
- A jó edények megtelnek (Jn 15,1-8 szőlőtő példázata)
- Isten tölti meg az edényeket és nem te - 1Kor 3,6-7 „Én plántáltam, Apollós öntözött; de az Isten adja vala a növekedést. Azért sem a ki plántál, nem valami, sem a ki öntöz; hanem a növekedést adó Isten.”
A szabadulás
- Az engedelmesség együtt jár a szabadulással – Zsolt 32,7 „Te vagy oltalmam, te mentesz meg veszedelemtől; végy körül engem a szabadulás örömével!”
- A nép életének szabadulása, megtérése – Bír 7,2 „És monda az Úr Gedeonnak: Több ez a nép, mely veled van, hogysem kezébe adhatnám Midiánt; Izráel még dicsekednék velem szemben, mondván: Az én kezem szerzett szabadulást nékem!”
- Átformálódás – 1Jn 3,2 „Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, a mint van.”
Befejezés
Az emberek általában a nagy gyülekezetekben gondolkodnak, leginkább számokban. Isten azonban nem a számokat, a tömegeket, nem az épület méretet figyeli, hanem az embert, annak is a szívét. A „Szív” szó 847-szer fordul elő a Bibliában valamilyen formában. Ez azt jelenti, hogy a szív nagyon fontos.
A Biblia az emberi létezést, a fizikai testet edényhez hasonlítja. Jer 25,34c „noha drága edények vagytok.” Az Isten célja pedig, hogy minden embert megmentsen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.