„Rögtön éreznünk kell, hogy itt nem arról a bénító érzésről van szó, amit csak a szeretet képes kiűzni. Valakitől félni és valakit félni nem ugyanaz. Éppen ezért jó tisztázni önmagunk előtt, hogy a kérdéses kifejezés nem a félelemmel, hanem a tisztelettel rokon”. (Margis)
„Kicsoda az”- hangzik a bevezető kérdés. Nos, a bevezetés tudomány értelmében látnunk kell, hogy abban a korban, amikor ez a kérdés felmerült, konkrétan kiknek szólt. Komesz Mátyás értelmezése szerint az eredeti kérdés így hangzik: MJ ZH HAJS – mí ze háís, ami azt jelenti – „Ki az a férfi”. Természetesen, ebből arra következtethetünk, hogy ez a kérdés, csak korabeli szófordulat volt, hiszen a mai nyelv értelmezésében ez a kérdés egyszerre vonatkozik férfiakra és nőkre is. Tovább olvasva így folytatódik az ige: „aki féli az Urat”, aki féli JHWH-t, aki féli Istent, aki mindig velem van. Ez a textus folyamatos cselekvésre utal, ami esetünkben helyesen fogalmazva így hangzik: „aki állandóan féli az Urat”. Az ige második felében ezt olvassuk: „Segíti őt mindig az Úr” – ennek a gondolatnak az értelmezésében, ismételten a folyamatosságot láthatjuk, idő korlátok nélkül, ezt támasztja alá Komesz Mátyás a teljesség igényével megfogalmazott értelmezése is, ami így hangzik: „Isten újra és újra segíti, tanítja”. És hogy mire? „Hogy útra találjon”! Hogy mindig, (folyamatosan) az - Istenszerinti - helyes útra találjon. A kérdést értelmezve tudnunk kell, hogy a JHWH jelentése: Isten, aki mindig velem van.
Nos, mi jellemzi a JHWH-t félő embert a Zs 25,12 szerint?
Ha egyszerű és rövid választ akarok adni, akkor a következő képen fogalmaznék: Ez a jellem, az Istentől való függőség megélése, amely életben tart. Minden esetre, Péter apostol jellemének megnyilvánulása az egyik leglátványosabb ilyen eset, amikor is felismeri Jézusban az Atyát. Ezt mondja: „Eredj el én tőlem, mert én bűnös ember vagyok, Uram!” (Luk5,8b) Péter apostol, a Komesz Mátyás által is megfogalmazott állapotba került – „Félek elveszíteni őt”. De lássuk, miért is mondta ezt Péter? Az apostol Jézussal való interakciója során, rádöbben, hogy bűnös, ugyan akkor a bűnterhe alatt felismeri azt az állapotot is, hogy a bűn az embert Istentől elszakította. Péter úgy érezte magát, mint egy fertőző beteg, akinek azonnal el kell rejtőzködnie. Hasonlatos a kép az ember bűnbeesését követően: „Szavadat hallám a kertben, és megfélemlém, mivelhogy mezítelen vagyok, és elrejtezém” (1M3,10).
Mit jelent félni JHWH-t?
A Magyar Katolikus Lexikon szerint: természetes erény, az értelem meghajlása a természetes erkölcsi törvény alkotója előtt. (MKL)
Szántó Vilmosné állítja: „A tisztelet és a szeretet bizony szorosan összetartozik”.„Hiába érzünk szeretetet valaki iránt, ha nem tiszteljük” (Szántó)
Timóteus első levelének hatos rész, hatos verse ezt mondja: „De valóban nagy nyereség az Istenfélelem”. A Példabeszédek 1, 7 verse az Úr félelmét bölcsesség fejének tartja.
Komesz Mátyás igazán emberi közelségbe hozza e kérdésre a feleletet, amely így hangzik: Félek elveszíteni Őt.
Félek megbántani Őt = Nem akarok Nélküle élni. (1-2)
Félek eltéveszteni az utat = Mindenben Őhozzá igazodom.
Félek a büntetésétől is…! = Szívvel-lélekkel magasztalom Őt. (Lk 1,46…)
Nos, mi jellemzi a JHWH-t félő embert a Zs 25,12 szerint?
- Segíti őt mindig JHWH, hogy útra találjon. (12)
Szívvel-lélekkel megmarad a jóban (13) - az ő magzatja örökli a földet (13)
Megosztja titkait JHWH az Őt félőkkel (14) - és szövetségét a taníthatókkal
Szemeimet mindig az ÚRRA emelem (15) - mert Ő menti ki lábaimat a csapdából (15)
Paolo Ricca „A nevelés és képzés evangéliumi jellege” című előadásában így fogalmazott: „Az istenfélelem éppen azért minden bölcsesség kezdete, mert az embert félelemnélkülivé teszi. A bölcsességben ugyanis nincs semmi félelem. Isten közelségének érzékelése, szentségének tisztelete”.
Források:
Komesz Mátyás [2009]: Zsoltárexegézis segédlet – Zs 1. 23. 25.
Bp., PTF - kézirat belső használatra – 8 o.
Dr. Komesz Mátyás: [2010] Bp.- Zs25,12-15 Főiskolai jegyzet
Szántó Vilmosné [2003/45] Istenfélelem, Evangélikus Élet – Országos Evangélikus Hetilap
www.aratas.hu W. Margis Az Istenfélelem, Gyakorlati tanácsok a lelki gondozásban
Paolo Ricca [1994] Róma, A nevelés és képzés evangéliumi jellege című előadás, Confessio
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.